Silnik spalinowy został zbudowany i po raz pierwszy wykorzystany do napędzenia pojazdu w 1860 r. od tego czasu znacznie zmieniła się jego budowa, jednak zasada działania pozostała ta sama. Do dziś silnika spalinowe znajdują szerokie zastosowanie w wielu dziedzinach życia. Maszyny też działają w oparci o tą samą zasadę co ich pradziadek z XIX w.

W silnikach spalinowych energia powstała w wyniku spalania jest przeobrażana w pracę. Energia powstała w wyniku spalania paliwa jest w silniku wykorzystywana do ogrzewania sprężonego powietrza, następnie w cylindrze dochodzi do rozprężenia gazu, w wyniku czego powstaje energia, która służy do napędzenie tłoka (lub turbiny) oraz do sprzężenia powietrza, które jest zasysane z zewnątrz. W ten sposób dzięki zjawisku sprężania i rozprężania powietrza oraz reakcji spalania powstaje energia, która pozwala napędzać pojazdy mechaniczne oraz różnego rodzaju maszyny.

Pierwszym konstruktorem silnika spalinowego był Francuz belgijskiego pochodzenia Jean-Joseph Étienne Lenoir. Zbudował on dwusuwowy i jednocylindrowy silnik spalinowy. Silniki dwusuwowe do dziś dnia pozostają w użyciu, jednak współczesne pojazdy i maszyny napędzane są także czterosuwowymi silnikami. Różnica pomiędzy jednym a drugim polega na obiegu pracy.

W przypadku silników dwusuwowych pełny obieg pracy odbywa się co drugi suw, innymi słowy tłok musi wykonać dwa razy ruch posuwisto – zwrotny. Za każdym każdym razem kiedy wał korbowy się obraca – następuje obieg pracy. Taka budowa zapewnia większa moc jednostkową silnika. W przypadku silników czterosuwowych, jak sama nazwa wskazuje pełny obieg pracy następuje co cztery suwy, czyli potrzeba dwóch obrotów wału, aby zaszedł pełny cykl. Takie silniki choć nieco słabsze od dwusuwowych, to są od nich znacznie bardziej oszczędne i ekologiczne.

Takie silniki można znaleźć między innymi tutaj – https://lifanpower.pl/silniki-spalinowe/17-silnik-spalinowy-lifan-65km-gx200-redukcja-6-1.html. Silniki spalinowe czterosuwowe działają w oparciu o czterofazowy proces: na początku następuje pobranie powietrza (ewentualnie mieszanki paliwa z powietrzem), następnie dochodzi do sprężenia powietrza, kolejna faza to rozprężanie i praca tłoka, a ostatnia faza to wypuszczenie spalin. W skrócie fazy te określane są jako: ssanie, sprężanie, praca i wydech.

 

Dwusuwowe silniki spalinowe są nadal wykorzystywane przede wszystkim do napędzania motocykli i skuterów, ale ekonomiczność czterosuwowych sprawiła, że to właśnie te silniki są wykorzystywane na szeroką skalę.